Lättare med löpning

Trots att alla människor kan råka ut för åderbråck så ligger kvinnor i en något högre riskzon än män. Riktigt varför är inte helt klart, men forskare ser ett samband mellan östrogenhalten i vårt blod och sjukdomen. Att de flesta dessutom tenderar att gå upp i vikt med åren är en annan bidragande faktor, och det är inte för inte som just åderbråck brukar dyka upp efter femtio års ålder.

Åldersgränsen för åderbråck har börjat sjunka och idag är det inte ovanligt med tjugo- och trettioåringar som börjat få problem. Det beror till stor del på att den västerländska livsstilen blivit alltmer stillasittande och att dåliga kostvanor fått medelvikten att stiga. Idag är halva Sveriges befolkning klassificerad som överviktig och förutom åderbråck resulterar det in många hälsoproblem, både fysiskt och psykiskt.

Medicinsk behandling

Har man råkat ut för åderbråck så är det viktigt att en läkare får ta en titt på problemet och avgöra hur allvarligt det är. Med moderna metoder kan man idag enkelt och smärtfritt ta bort åderbråck, utan att de inverkar på ens vardagsliv särskilt mycket. Man kan till exempel arbetat och träna ganska snabbt efter ett ingrepp eller behandling, och det finns speciella stödstrumpor

som underlättar och förebygger problemet.

Spring bort åderbråck

En av de stora

myterna om åderbråck är att man inte kan springa om man är drabbad. I själva verket kan löpning utgöra en stor hjälp mot åderbråck av ett flertal anledningar, inte minst då musklerna hjälper blodcirkulationen och att konditionsträning leder till viktnedgång. Även om man har tagit bort sitt åderbråck så har ju själva anledningen till att man fick det i första taget inte försvunnit, och därför är det viktigt att vidta åtgärder för att man inte skall få återfall.

Löpning för nybörjare

Är man helt ny på att löpa så bör man börja med att skaffa sig ett par bra löparskor och eventuellt stödstrumpor. Ett vanligt misstag när man är ny är att man tar i för mycket, så se till att du inte sliter ut dig med en gång och sedan aldrig mer kommer att vilja springa. En normal nybörjarmetod är att tillämpa 2×1 principen där man går i två minuter och sedan springer i en. Märk ut en bra runda på ungefär 2-3 km till en början och satsa på att springa minst ett par gånger i veckan.

Ju starkare och uthålligare du blir desto längre kan du springa och snart kan du vända på steken och springa två och gå i en minut. Till sist kan du springa hela sträckan och då är det dags att öka på avståndet i stället. Försök göra en ny förändring varje vecka, så att du hela tiden har små mål att uppnå, och avsluta passen med att stretcha – något som också är effektivt mot åderbråck.