Underbara löpning!

Sugen på att börja löpträna? Här är artikeln för dig med de bästa tipsen för att komma igång med löpningen.

Löpning är en sport som de senaste åren har växt såväl i Sverige som internationellt. Sporten lockar olika sorters människor och motionärer. Löpningens charm har att göra med dess enkelhet – det är bara att snöra på sig ett par löparskor och bege sig ut. Träningsformen fungerar såväl i naturen, i staden eller på resan. Löpning är en typ av motion som passar den nya generationen på språng, men även de som söker ett lugn i vardagen. Men som mycket annat är det ibland svårt att komma igång när något är helt nytt. Kanske går tankarna som ”behöver jag de allra dyraste löparskorna” eller ”kan jag börja att springa fem dagar i veckan eller ska jag stegra distansen?”.

Löpning är en underbar sport just på grund av dess enkelhet. Det funkar alldeles utmärkt att köpa ett par löparskor (för löparskor ska du gärna ha för att skona dina ben och fötter) och sticka ut och jobba eller springa i samma kläder som du tränar i gymmet. Det viktigaste är att du känner dig bekväm! Är du mer bekväm om du har nya träningskläder som är anpassade just för löpning? Kör på det! Vill du hellre springa i ett par shorts som du har haft länge? Varför inte!

Det viktigaste är att du kommer ut och rör på dig! För vissa är löpningen ett sätt att finna ett lugn i vardagen, för andra är det ett komplement till en annan träning, och andra löper på tävlingsnivå. Hitta din lunk och eller styrka i löpningen.

För den som börjar löpa är det däremot ett tips att inte köra på väldigt hårt i början – att bestämma sig för att träna löpning fem gånger första veckan brukar sluta med träningsskador eller bara att sporten helt plötsligt blev tråkig eller tog för mycket tid. Beroende på din grundkondition – om du redan tidigare tränar på gym eller andra sporter – kan du börja med att springa olika långa distanser. Det kommer att vara jobbigt i början – men känslan när rundan är slut är då desto bättre. För den som vill öka sin löparrunda är ett tips att göra rundan tio procent längre varje vecka, men inte mer!

Kanske har du hållit på med löpträning ett tag och behöver lite extra motivation? Ett tips är att sätta upp en destination, och när denna är nådd får du en belöning. Kanske ett besök på ett spa eller en ny Calvin Klein parfym parfym som är härligt exklusiv? Ett annat tips är att anmäla sig till en tävling. I Sverige finns det flera, långa som korta. Välkänd är Stockholm Maraton som sker varje år under tidig sommar. Men det finns även flera trevliga kortare lopp som är från fem kilometer och upp. I dag har det även blivit populärt att springa för välgörenhet. Be dina nära och kära att stötta din löpning genom att donera pengar till en god sak!

Var du än är i din löpning och vilka mål du än har – fortsätt springa!