Så kompletterar du löpningen

När du är redo för att ta nästa steg med din löpning så kommer du finna den rätta informationen i det här inlägget. Det finns många saker som man kan tänka på och det är viktigt att man har en bra balans mellan träning, vila och att man äter rätt.

Gå långa promenader

Istället för att man ska åka tjänstebilar till jobbet så kan det vara en klok idé att gå en lång promenad. Genom att ta ut långa steg kommer dina muskler att tänjas och stretchas på ett naturligt sätt. Du behöver inte bli svettig, det är ju inte så kul att komma till kontoret och lukta illa. Men en rask promenad kan göra gott och det kommer se till att din ämnesomsättning kommer igång på morgonen.

Träna intervaller

När det kommer till att man ska bli lite bättre med just löpning så kan det vara många som tror att man ska försöka springa längre och snabbare. Det här kan dock vara svårt och i vissa fall kan det istället leda till skador eftersom man tvingar sig själv till något som man egentligen inte är förberedd på. Därför kan det vara bra om man börjar köra med intervaller. Alltså man går raskt en stund, och sen springer man snabbt en stund. Man kan även träna intervaller i backar. Det finns många sådana program att ladda hem på nätet.

Yoga, meditation, stretching

För att man ska kunna utvecklas som löpare så är det viktigt att man får tillräckligt med vila. Många misslyckas på grund av att de inte tillåter kroppen att återhämta sig och då ser man heller inte några resultat i spåren. När man utför den här sortens träning så kommer man dels få mer kontakt med sitt inre, vilket kan leda till ett starkare psyke när man väl är ute och springer, dels kan det göra att musklerna blir mer uthålliga.

Styrketräning kommer ge dig bättre hållning

Även om man tror att löpning endast handlar om kondition så är det otroligt viktigt att man har muskler som hjälper en hålla uppe en bra hållning, orka ta i i backarna och så vidare. Därför bör man komplettera sin träning med styrketräning några gånger i veckan.

Simma och cykla

Det är otroligt påfrestande för dina knän att springa. Därför kan det vara bra om du väljer att komplettera din träning med att antingen simma eller cykla några gånger i veckan. Kanske kan du göra både och. Det är ju alltid bra med vardagsmotion så varför inte ta cykeln till jobbet och kanske gå och simma på helgerna. Det är ju skönt att basta efteråt när man har simmat ett riktigt långt och bra pass, och det resar kroppen från toxiner.